Avainlukuja Museokortista

Jo 330 000 suomalaista on hankkinut Museokortin. Kortti muodostaa laajan palvelukokonaisuuden suomalaiselle kulttuurinkuluttajalle – Museokortti on pääsylippu 370 museoon, kotimaanmatkailijan etukortti ja helppo tapa nauttia monipuolisista elämyksistä.


Museokortti tuotiin markkinoille toukokuussa 2015 ja kortin on hankkinut jo 330 000 suomalaista. Museoissa vieraillaan nyt enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Missionamme on auttaa ihmisiä käyttämään kulttuuria ja auttaa museoita menestymään. Mission tavoitteissa on kaikkien mittareiden perusteella onnistuttu erinomaisesti: Aalto-yliopiston tutkijoiden laaja tutkimus (2019) osoittaa, että Museokortin hyödyt museoille ovat yksiselitteisiä.

Museokortti on muuttanut museoiden käyttökulttuuria. Kun henkilö saa käyttöönsä Museokortin, hänen museokäyntinsä keskimäärin kolminkertaistuvat aiempaan verrattuna. Kynnys poiketa museoon on madaltunut, piipahtamiset lisääntyneet. Myös monet aiemmin museoista kiinnostumattomat henkilöt ovat ryhtyneet museopalveluiden aktiivikäyttäjiksi Museokortin innostamina.

Museokortilla on maksettu jo 8,8 miljoonaa museokäyntiä vuodesta 2015 alkaen. Samalla museoille on tuloutettu yhteensä jo yli 65 miljoonaa euroa. Museoiden yhteenlasketut pääsylipputulot ovat tuplaantuneet Museokortti-aikana. Museokorttien myyntitulot palautetaan museoille kävijämäärien perusteella. Osuus Museokorttien myyntituloista käytetään museoiden yhteismarkkinointiin sekä järjestelmän ylläpito- ja kehityskuluihin.

Museossa vieraillaan useimmiten yhden tai useamman henkilön seurassa. Museokortin hankkineet houkuttelevat museokierrokselle kortittomia tuttaviaan ja näin Museokortti kasvattaa myös kertalippujen myyntiä. Kasvaneet kävijämäärät tarkoittavat myös kasvaneita oheispalvelutuloja (kahvilat, ravintolat, museokaupat, tapahtumat). Aalto-yliopiston tutkijoiden mukaan Museokortin omistaja käyttää tai on halukas käyttämään noin 10 € oheispalveluihin jokaisen museokäynnin yhteydessä.

Museot rikkoivat kaikkien aikojen kävijäennätyksensä neljänä peräkkäisenä vuotena Museokortin tultua markkinoille vuonna 2015. Kävijäennätyksiin on vaikuttanut sen jälkeen myös kotimaanmatkailun suosio, joka on noussut koronaepidemian seurauksena. Kesän lomakuukaudet muodostuvat vuosi vuodelta merkittävämmäksi museosesongiksi. Kesällä 2022 Museokortilla vierailtiin museoissa yli 760 000 kertaa, joka on 20 prosenttia enemmän kuin kesällä 2021.

Vuosi 2022 oli museoille ennätyksellinen. Museokortti-käynnit kasvoivat vuoden 2022 aikana hurjaan ennätyslukemaan, 1,7 miljoonaan. Kasvua vuoden 2019 aiempaan ennätykseen oli yli 20 prosenttia. Museokortteja myytiin 2022 aikana ennätyspaljon. Myynti kasvoi 23 prosenttia verrattuna edellisvuoteen 2021.


Museokortti-toiminnasta vastaa FMA Creations Oy, joka on kokonaan Suomen museoliitto ry:n (museoiden etujärjestö) omistama. Museokortti-järjestelmällä ei ole museoalan ulkopuolisia edunsaajia. Museokortin perustamiseen ei ole käytetty julkista rahoitusta.

AVAINLUKUJA:

  • Museokortti käyttöön 5.5.2015
  • Järjestelmässä on yli 360 museota ympäri Suomen
  • 81% kaikista suomalaisista tuntee Museokortin (Lähde: Dagmar, 2019)
  • Asiakastyytyväisyys 4,9 (asteikko 1-5)
  • Museokortilla on maksettu yli 8,8 miljoonaa museokäyntiä vuodesta 2015 alkaen.
  • Museoille on tuloutettu yhteensä jo yli 65 miljoonaa euroa Museokortti-myyntituloja vuodesta 2015 alkaen.

Lisätietoja Museokortista medialle:
viestinta@museot.fi

Marjo Vänttinen
Markkinointi- ja viestintäpäällikkö
044 4300 712

Susanna Seppälä
Viestinnän asiantuntija
044 4300 716


Lisätietoja Museokortista museoissa työskenteleville:

museot@museot.fi

Vanessa Kairulahti
asiakkuuskoordinaattori
044 4300 729

Elina Makkonen
asiakkuuspäällikkö
0444 300 707




Artikkeli päivitetty viimeksi: 7.6.2023


Kerro tästä myös ystävillesi!

  • Facebook
  • X
  • Instagram
  • WhatsApp