BLACK FRIDAY -TARJOUS! Museokortti nyt vuoden halvimpaan hintaan 59 €. Osta tästä

Museokortti: Usein kysyttyä

Tältä sivulta löydät aiheittain luokitellut vastaukset yleisimpiin kysymyksiin ja pulmatilanteisiin. Tutustu myös Museokortin käyttöehtoihin.

 
  • Facebook
  • Twitter

+ - 1. Museokortin ostaminen omaksi tai lahjaksi

1.1. Mistä voin ostaa Museokortin itselleni?

Museokortin voit ostaa omaksi Museokortti-kohteista, Museokortin verkkokaupasta sekä Museokortti-sovelluksesta.

Korttikohteesta saat väliaikaisen Museokortin, jonka numerolla rekisteröidytään Museokortin käyttäjäksi. Rekisteröintitietojen perusteella lähetämme muovisen kortin.

Kun ostat Museokortin omaksi verkosta tai sovelluksesta, teet rekisteröinnin oston yhteydessä ja lähetämme muovisen kortin suoraan ilmoittamaasi osoitteeseen. Oston jälkeen saat sähköpostitse ja tekstiviestitse asiakasnumeron, joka toimii pääsylippunasi välittömästi.

Sovelluksessa maksutapoina toimivat maksukortit. Verkkokaupassa taas voit maksaa seuraavilla maksutavoilla:

  • Maksukortit (Visa/Mastercard)
  • Verkkopankit
  • Lasku (laskutuslisä 3,80€)
  • MobilePay
  • ePassi
  • Smartum-kulttuurisaldo
  • Edenred-kortti
  • Eazybreak
Jos tahdot käyttää yhdistelmäkortin Debit-puolta, löydät numerosi ja turvaluvun kortin kääntöpuolelta alalaidasta. Verkkokaupassa koko loppusumma tulee maksaa valitulla maksutavalla.


1.2. Mistä ja miten ostan Museokortin lahjaksi?

Museokortin voit ostaa lahjaksi verkkokaupastamme ja Museokortti-kohteista. Voit ostaa kerralla juuri niin monta lahja-Museokorttia kuin haluat. Korttikohteissa lahjan voi maksaa käteisellä tai kortilla ja verkkokaupassamme maksuvälineinä käyvät maksukortit, MobilePay sekä verkkopankkimaksaminen. Lisätietoa Museokortista lahjakäytössä löydät täältä!

Museokortin verkkokaupasta lahja on mahdollista ostaa joko postitettavana lahjakuorena tai digitaalisena lahjana, joka toimitetaan sähköpostina ja tekstiviestinä lahjansaajalle. Digilahjan toimitusajankohdan valitset itse ja sähköpostiin voi myös liittää terveiset tai onnittelut lahjansaajalle.

Museokortti-kohteista ostettaessa saat väliaikaisen Museokortin, jonka voit antaa lahjaksi kenelle vain.


1.3. Onko lapsille, opiskelijoille tai eläkeläisille oma Museokortti?

Erillisille kävijäryhmille suunnattuja hintoja ei ole. Uusi Museokortti maksaa 69 euroa ja voimassa olevan kortin uusiminen 64 euroa.


1.4. Voinko maksaa Museokortin kulttuuri- tai virikeseteleillä?

Museokortin voi ostaa ja uusia museokohteissa kulttuuri- ja virikeseteleillä. Maksumahdollisuus riippuu kuitenkin korttikohteesta ja heidän linjauksistaan, joten asia on hyvä varmistaa soittamalla tai kohteen kotisivuilta. Muistathan, että kulttuuri- ja virikesetelit ovat henkilökohtaisia.

Museokortin verkkokaupassa ja Oma Museokortti -asiakassivuilla maksutapana voi käyttää Smartumia, ePassia, Edenred-korttia ja Eazybreakiä. Verkkokaupassa koko loppusumma tulee maksaa valitulla maksutavalla. Museokortin voi ostaa kulttuuri- ja virikeseteleillä myös Tiketistä. Lue lisää Tiketin maksuvälineistä täältä. Tiketin verkkokaupan ostosivun löydät taas täältä.


1.5. Voinko maksaa kortteja laskulla?

Yli 10 kappaleen Museokortti-tilaukset on mahdollista maksaa laskulla: osoitteessa museot.fi/yritystilaus yritys tai yhteisö voi vaivattomasti tilata useampia kortteja ja maksaa tilauksen paperi- tai verkkolaskulla. Lisätietoa yritystilauksesta löydät täältä. Jos haluat maksaa useamman kortin uusimisen laskulla ota yhteys Museokortin asiakaspalveluun.


1.6. Voiko ulkomailla asuva henkilö ostaa Museokortin?

Kyllä, muovikortteja postitetaan myös ulkomaisiin osoitteisiin.

Tarvittaessa osoitekenttään voi kirjoittaa myös c/o-merkinnällä työpaikan, tuttavan tai väliaikaisen osoitteen, jossa viipyy vähintään kuukauden. Merkintä lisätään osoitekentän alkuun. Mikäli tällaista osoitetta ei ole käytettävissä, voit ottaa yhteyttä Museokortin asiakaspalveluun.


1.7. Mitä tarkoittaa kampanjakoodi ja miten se toimii?

Mahdollinen kampanjakoodi oikeuttaa johonkin etuun ja se syötetään Kampanjakoodi-kenttään. Kampanjakoodit ovat voimassa rajoitetun ajan.

Jos unohdat käyttää kampanjakoodia tai käytät vanhentunutta kampanjakoodia, etua ei voida lisätä Museokorttiisi jälkikäteen.

+ - 2. Museokortin käyttäminen

2.1. Mistä hetkestä Museokortin voimassaolo alkaa? Mistä tiedän kauanko korttini on vielä voimassa?

Täysin uuden Museokortin voimassaoloaika alkaa aina ensimmäisestä museokäynnistä, kun kortille merkitään ensimmäinen museokäynti. Ostoajankohta tai käyttäjäksi rekisteröinti ei vaikuta voimassaoloon, ellei Museokortille merkitä museokäyntiä heti ostotilanteen yhteydessä. Tämä koskee myös lahjaksi ostettuja kortteja. Toisin sanoen: Kun ostat Museokortin tänään, mutta menet sillä museoon vasta ensi kuun viides päivä, voimassaoloaika alkaa tuosta käynnistä.

Huomioithan, että kun voimassaoleva Museokortti uusitaan, sen viimeistä voimassaolopäivää siirretään 12 kuukaudella eteenpäin. Jo umpeutuneen kortin uusi 12 kuukauden voimassaolo alkaa uusimispäivästä.

Museokorttisi voimassaolon voi tarkistaa museossa lukijalaitteella, Oma Museokortti -asiakassivulta, Museokortti-sovelluksesta tai lähettämällä maksuttoman tekstiviestin MUSEO asiakasnumerosi numeroon 16100. Eli esimerkiksi MUSEO 123456789101.


2.2. Pääsenkö museoon, jos minulla on muovinen Museokortti, mutta se on unohtunut kotiin?

Museokortti on aina esitettävä lipunmyynnissä vierailun yhteydessä. Jos varsinainen Museokortti unohtuu kotiin, pelkän asiakasnumeron avulla pääsee museoon, mutta asiakasnumeron kanssa on aina varauduttava todistamaan henkilöllisyys kuvallisella henkilöllisyystodistuksella. Voit myös ladata Museokortti-sovelluksen, liittää korttisi siihen ja käyttää sitä museokäynteihin. Lisätietoja sovelluksesta löydät täältä sekä tämän sivun kohdasta 8.

Pelkän henkilöllisyystodistuksen tai nimen esittäminen ei siis riitä sisäänpääsyyn. Museossa on aina esitettävä joko Museokortti, sovellus (johon on liitetty asiakasnumero) tai sitten asiakasnumero ja henkilöllisyystodistus. Suosittelemme tallentamaan Museokortin asiakasnumeron esimerkiksi puhelimeen. Käytännöllinen tapa on myös ottaa kuva Museokortista.


2.3. Olen vieraillut museoissa pahvisella kortilla tai asiakasnumeroni kanssa, mutta nyt museon lukijalaite ilmoitti, että käyttöaika on mennyt umpeen. Mitä voin tehdä?

Rekisteröimättömällä asiakasnumerolla voi vierailla museoissa kahden viikon ajan ensimmäisestä käynnistä alkaen. Tämän jälkeen sinun on rekisteröidyttävä käyttäjäksi päästäksesi korttikohteisiin. Rekisteröinti tapahtuu täällä.

On myös mahdollista, että korttisi voimassaolo on päättynyt. Tässä tapauksessa voit uusia kortin museovierailun yhteydessä, Oma Museokortti -asiakassivuilla tai sovelluksessa.

+ - 3. Museokortin voimassaolon jatkaminen ja yhdistäminen

3.1. Mitä Museokortin voimassaolon jatkaminen tarkoittaa ja paljonko se maksaa?

Kun voimassaoleva Museokortti uusitaan, sen viimeistä voimassaolopäivää siirretään 12 kuukaudella eteenpäin. Jo umpeutuneen kortin uusi 12 kuukauden voimassaolo alkaa uusimispäivästä. Museokortti kannattaa uusia ajoissa: voimassaolevan Museokortin uusiminen maksaa vain 64€. Vanhentuneen Museokortin eli kortin jonka käyttöaika on jo päättynyt uusiminen maksaa 69€.


3.2. Missä ja miten Museokortin voimassaoloa voi jatkaa?

Museokortin voi uusia Oma Museokortti -asiakassivulla, kaikissa korttikohteissa sekä Museokortti-sovelluksessa. Voit uusia korttisi (eli ostaa siihen 12kk lisäaikaa) milloin tahansa, vaikkapa puoli vuotta ennen vanhenemista. Jo vanhentuneen Museokortin voi myös uusia milloin vain. Uusimisen jälkeen ei lähetetä uutta muovikorttia, vaan uusi voimassaolo lisätään jo olemassa olevalle kortille.


3.3. Miten jatkan kortin voimassaoloa verkossa?

Uusiminen tapahtuu osoitteessa museot.fi/asiakassivu. Pääset kirjautumaan sivulle syöttämällä Museokorttisi numeron sekä pyydetyt lisätiedot. Valitse sitten "Uusi Museokorttisi nyt". Voimassaolon jatkamisesta sovelluksen kautta voit lukea kohdasta 8.11.

Asiakassivulla uusimisen voi maksaa seuraavilla maksutavoilla:

  • Verkkopankit
  • Maksukortit (Visa/Mastercard)
  • MobilePay
  • Lasku (laskutuslisä 3,80€)
  • ePassi
  • Smartum-kulttuurisaldo
  • Edenred-kortti
  • Eazybreak
Verkkokaupassa koko loppusumma tulee maksaa valitulla maksutavalla. Maksukorttisi kolminumeroisen turvaluvun löydät maksukortin kääntöpuolelta ja jos tahdot käyttää yhdistelmäkortin Debit-puolta löydät numerosi ja turvaluvun maksukortin kääntöpuolelta alalaidasta.

Museokortin voimassaolo päivittyy kun maksu on suoritettu. Kuitti maksusta päivittyy samalla asiakassivulle. Jos voimassaolo ei päivity heti uusimisen jälkeen, kirjaudu ulos ja uudelleen sisään Oma Museokortti -asiakassivulle.


3.4. Miten jatkan kortin voimassaoloa museossa? Voinko maksaa kulttuuriseteleillä?

Museokortin voi uusia kaikissa korttikohteissa koska vain. Kortti uusitaan museon tiskillä ja voimassaolo päivittyy heti. Muissa myyntipisteissä (mm. Tiketti) korttia ei voi tällä hetkellä uusia.

Huomioithan, että kun voimassaoleva Museokortti uusitaan, sen viimeistä voimassaolopäivää siirretään 12 kuukaudella eteenpäin. Jo umpeutuneen kortin uusi 12 kuukauden voimassaolo alkaa uusimispäivästä.

Korttikohteissa uusinta maksetaan käteisellä tai kortilla. Museokohteessa voi uusia myös kulttuuri- ja virikeseteleillä. Maksumahdollisuus riippuu korttikohteesta, joten asia on hyvä varmistaa soittamalla tai kohteen kotisivuilta. Muistathan, että kulttuuri- ja virikesetelit ovat henkilökohtaisia.


3.5. Mitä tarkoittaa Museokortin kestotilaus ja miten kytken sen päälle?

Voit kytkeä päälle kestotilauksen kun maksat Museokortin uusinnan maksukortilla joko verkossa tai sovelluksessa. Kestotilaus uusii korttisi automaattisesti ennen seuraavaa voimassaolon päättymistä ja samalla uusinta veloitetaan maksukortiltasi. Näin Museokorttisi on voimassa jatkuvasti! Saat aina ennen automaattista uusimista muistutuksen asiasta sähköpostiisi siltä varalta että haluatkin kytkeä pois automaattisen uusinnan.


3.6. En pääse kirjautumaan asiakassivuille. Mitä teen?

Kirjauduthan oikealla sivulla? Museokortin asiakassivu löytyy osoitteesta museot.fi/asiakassivu. Jos lomake jumiutuu tai jos et pääse sivuilta eteenpäin kannattaa kirjautumista yrittää eri laitteella tai selaimella. Jos tämäkään ei auta voit olla yhteydessä Museokortin asiakaspalveluun. Jos unohdat tai hukkaat salasanasi voit nollata sen klikkaamalla "Unohditko salasanasi?" -nappia.


3.7. Mitä korttien yhdistäminen tarkoittaa?

Uuden Museokortin voi yhdistää vanhaan. Jos sinulla on muovikortti ja saat esimerkiksi lahjaksi uuden käyttämättömän Museokortin, voit yhdistää nämä kaksi korttia. Yhdistämisen voi tehdä Oma Museokortti -asiakassivulla, korttikohteessa tai sovelluksessa. Yhdistäminen lisää käytössä olevaan muovikorttiin 12 kuukautta lisää voimassaoloaikaa.

Ainoastaan täysin käyttämättömän (ei kirjautumista, ei museovierailuja) Museokortin voi yhdistää jo käytössä olevaan korttiin. Yhdistämisen jälkeen ylimääräinen asiakasnumero mitätöityy, eikä sitä voi käyttää pääsylippuna korttikohteisiin. Kahta jo käytössä olevaa Museokorttia ei voi yhdistää.

+ - 4. Museokortin käyttäjäksi rekisteröityminen

4.1. Mitä rekisteröityminen tarkoittaa?

Kun rekisteröidyt Museokortin käyttäjäksi tietosi tallentuvat järjestelmäämme. Näiden tietojen perusteella painamme ja lähetämme muovisen, nimelläsi varustetun kortin.


4.2. Ostin Museokortin itselleni Museot.fi-verkkokaupasta. Pitääkö minun rekisteröityä käyttäjäksi?

Verkkokaupasta tai sovelluksesta itselleen Museokortin hankkineiden ei tarvitse erikseen rekisteröityä, koska korttiin tulevat henkilötiedot kysytään jo oston yhteydessä.

Verkkokaupasta lahjaksi tai museosta ostettujen korttien omistajat rekisteröityvät itse netissä, ja kirjautumistietojen perusteella postitamme varsinaisen, muovisen Museokortin.


4.3. Mitä tarkoittaa kampanjakoodi ja miten se toimii?

Mahdollinen kampanjakoodi oikeuttaa johonkin etuun tai lisäpalveluun ja se syötetään Kampanjakoodi-kenttään. Kampanjakoodit ovat kuin kaupan erikoistarjouksia eli voimassa vain rajoitetun ajan.

Jos unohdat käyttää kampanjakoodia tai käytät vanhentunutta kampanjakoodia, etua ei voida lisätä Museokorttiisi jälkikäteen.


4.4. Kun koetan rekisteröityä käyttäjäksi, tulee ilmoitus ”koodi on jo käytössä”. Miksi?

Asiakasnumero on mahdollisesti jo käytössä. Ota yhteys Museokortin asiakaspalveluun.


4.5. Annoin vahingossa väärän osoitetiedon tai muun tiedon rekisteröintilomakkeeseen. Miten sen voi muuttaa?

Jos olet antanut väärän osoitetiedon, voit lähettää korjatut tiedot sähköpostitse asiakaspalveluun.


4.6. Rekisteröintilomake jumittuu tai ei mene eteenpäin, kun koetan täyttää sitä. Mitä minun pitää tehdä?

Jos et pääse eteenpäin lomakkeessa (esim. jos seuraava-nappi ei toimi) tai jos sivu jumittuu, kannattaa rekisteröintiä yrittää eri laitteella tai selaimella. Henkilötietojen automaattinen täyttö saattaa myös joissakin tapauksissa aiheuttaa lomakkeen jumiutumisen.

Voit ottaa yhteyttä Museokortin asiakaspalveluun, jos ongelmat jatkuvat.


4.7. On kulunut jo kaksi viikkoa rekisteröitymisestä, mutta varsinainen Museokortti ei ole vielä saapunut postissa. Mistä se johtuu?

Varsinainen, kohopainettu Museokortti saapuu noin 1-3 viikossa tietojen rekisteröinnin jälkeen. Korttipainon ja postin toimitusprosessit saattavat meistä riippumattomista syistä kuitenkin joskus venähtää. Jos Museokortti ei saavu reilun kolmen viikon kuluessa, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Muistathan, että korttia odotellessa museoon pääsee myös asiakasnumeroa ja henkilöllisyystodistusta näyttämällä tai sitten sovelluksella, johon on liitetty korttisi numero.


4.8. Minulla on jo Museokortti, mutta nyt sain lahjaksi toisen. Rekisteröidynkö toisen kerran?

Jos sinulla on muovikortti ja saat esimerkiksi lahjaksi täysin uuden Museokortin voit yhdistää nämä kaksi korttia. Yhdistämisen voi tehdä joko Oma Museokortti -asiakassivulla, korttikohteessa tai sovelluksessa. Yhdistäminen lisää käytössä olevaan muovikorttiin 12 kuukautta lisää voimassaoloaikaa.

Ainoastaan täysin käyttämättömän (ei rekisteröintiä, ei museovierailuja) Museokortin voi yhdistää jo käytössä olevaan korttiin. Yhdistämisen jälkeen ylimääräinen asiakasnumero mitätöityy, eikä sitä voi käyttää pääsylippuna museokohteisiin. Kahta jo käytössä olevaa Museokorttia ei voi yhdistää.


4.9. En muistanut rekisteröityä kahden viikon aikana - onko kortti nyt menetetty?

Ei, mutta et pääse enää museoon ennen rekisteröintiä. Tee rekisteröinti heti kun se on mahdollista. Tämän jälkeen kortti aktivoituu jälleen.

+ - 5. Museokortti-kohteet

5.1. Pääsenkö todella yli 300 museoon vaikka joka päivä?

Museokortti-museoita on tälle hetkellä yli 300 ja niissä voi poiketa kuinka monta kertaa tahansa. Samaan kohteeseen pääsee yhdellä kortilla kerran päivässä, mutta vaikka joka päivä uudelleen.

Täältä löydät kohdekartan ja Museot.fi-sivuston eri hakutoiminnot auttavat löytämään museoita, näyttelyitä ja tapahtumia.


5.2. Miksi samassa Museokortti-kohteessa voi käydä päivän aikana vain yhden kerran?

Väärinkäytösten välttämiseksi yhdellä kortilla voi vierailla samassa kohteessa vain kerran päivässä. Useimmat museot antavat asiakkailleen (myös Museokortti-asiakkaille) tarran tms. jolla museossa voi vierailla päivän ajan.


5.3. Onko Museokortti-järjestelmään tulossa mukaan vielä uusia museoita? Miksi kaikki eivät ole mukana?

Kyllä. Mukana on yli 300 museota eri puolilla Suomea, mutta museokohteiden määrä kasvaa edelleen. Järjestelmä on avoin, eli uudet museot pääsevät mukaan.

Huomaattehan, että museot päättävät täysin itsenäisesti siitä, ovatko ne mukana Museokortissa. Jos oma suosikkimuseosi ei vielä ole Museokortti-kohde, kannattaa aiheesta antaa ystävällistä asiakaspalautetta suoraan heille.


5.4. Toimin Museokortti-käyttäjän avustajana museovierailun yhteydessä. Pääsenkö minäkin sisään samalla kortilla?

Suomen museoliitto suosittelee, että museovieraiden avustajilla on vapaa pääsy kaikkiin liiton jäsenmuseoihin. Museoliiton tiedotteen asiasta löydät täältä. Museoiden käytännöt kuitenkin vaihtelevat, joten asia on ennen vierailua hyvä tarkistaa soittamalla tai museon kotisivulta.

5.5. Saako Museokortilla alennusta museokahvilan tai -kaupan tuotteista?

Kohteet voivat halutessaan tarjota Museokortin omistajille etuja. Kannattaa kysellä mahdollisista eduista lippukassalla! Etuihin voit tutustua myös täällä.

+ - 6. Muut Museokorttiasiat, vikatilanteet ja kortin katoaminen

6.1. Mistä löydän Museokortin käyttöehdot?

Museokortin käyttöehdot suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.


6.2. Mistä tavoitan Museokortin asiakaspalvelun?

Museokortti-kohteiden lipputiskeillä autetaan asiakkaita ilomielin. Jos olet ostanut korttisi museosta, mahdollisissa pulmatilanteissa kannattaakin kääntyä ensin kyseisen museon puoleen. Myös apua käyttäjäksi rekisteröitymiseen saa tarvittaessa lipputiskien asiakaspalvelijoilta.

Museokortin asiakaspalvelun tavoittaa lähettämällä sähköpostia museokortti@museot.fi tai arkisin klo 9-12 numerosta 044 - 784 5745.

Suomen museoliiton puhelinnumeroista ei vastata Museokorttia koskeviin tiedusteluihin.


6.3. Nimessäni on kirjoitusvirhe muovisessa Museokortissa. Voinko muuttaa sen?

Kortit valmistetaan ja postitetaan annettujen tietojen perusteella automaattisesti: nimeä ei voi muuttaa jälkikäteen. On kortin käyttäjän vastuulla, että hän näppäilee oman nimensä huolellisesti. Kokonaan uusia kortteja voidaan postittaa näppäilyvirheiden korjaamiseksi ainoastaan perustelluissa poikkeustapauksissa.

Jos nimesi on muuttunut esimerkiksi naimisiinmenon seurauksena voit olla yhteydessä Museokortin asiakaspalveluun.


6.4. Hukkasin väliaikaisen korttini, miten toimin?

Väliaikaisesta kortista kannattaa ottaa valokuva tai kirjoittaa asiakasnumero ylös mahdollisten katoamisen varalta.

Jos väliaikainen ja rekisteröimätön korttisi kuitenkin katoaa, eikä sinulla ole asiakasnumeroasi tiedossa emme valitettavasti voi antaa sinulle uutta korttia, sillä jokainen numero on yksilöllinen ja maksaa 69 €.


6.5. Lompakkoni varastettiin ja Museokortti katosi. Miten toimin?

Ota yhteyttä Museokortin asiakaspalveluun niin toimitamme sinulle uuden muovikortin. Muistathan mainita viestissä kotiosoitteesi sekä korttisi numeron, jos se on sinulla muistissa. Tämä nopeuttaa toimitusprosessia.

Korttia jolla ei olla rekisteröidytty käyttäjäksi emme voi korvata uudella sillä sen tietoja ei ole järjestelmässämme.


6.6. Haluan vastaanottaa Museokortin uutiskirjeen. Miten se toimii?

Museokortin uutiskirje lähetetään kerran kuukaudessa kortinomistajille, jotka ovat antaneet sähköpostiviestinnälle luvan kirjautumisen yhteydessä. Kirjeessä kerrotaan Museokortin kuulumisia ja nostetaan esiin mielenkiintoisia näyttelyvinkkejä.

Jos et kirjautumisesta huolimatta saa uutiskirjettä tai jos uutiskirje ei toimi kunnolla, tarkista sähköpostiosoitteesi Oma Museokortti -asiakassivulta tai ole yhteydessä asiakaspalveluumme.


6.7. Mitä pitää tehdä, jos Museokortin siru ei toimi museon lukijalaitteessa?

Jos kortin automaattinen lukeminen ei onnistu, virkailija voi näppäillä asiakasnumeron lukijalaitteeseen. Mikäli siru ei toimi muissakaan museokohteissa, kyseessä on todennäköisesti viallinen kortti. Ota tässä tapauksessa yhteyttä asiakaspalveluun.


6.8. Minulla on Museokortti, mutta museon erikoisnäyttelystä perittiin muutaman euron lisämaksu. Miksi?

Jos museo hankkii perusnäyttelyn rinnalle kalliin erikoisnäyttelyn sillä on oikeus halutessaan periä erikoisnäyttelystä lisämaksun, joka on peruslipun ja erikoislipun hinnan erotus – aivan kuten Museokortin käyttöehdoissa kerrotaan. Kalliit erityisnäyttelyt ovat kuitenkin harvinaisia yksittäistapauksia – Museokortilla pääsee normaalisti kaikkien kohteiden perusnäyttelyihin ilman lisämaksua!


6.9. Onko Museokortista tarjolla mobiiliversiota ja onko kortilla mobiilisovellusta?

Museokortin sovellus on ladattavissa App Storesta sekä Google Play -kaupasta. Lue lisää täältä.

+ - 7. Poikkeusolosuhteet ja turvalliset museovierailut

7.1. Onko museossa turvallista vierailla epidemiatilanteessa?


Museotilat ovat avaria, ja niissä vierailevien asiakkaiden on mahdollista noudattaa kaikkia THL:n turvallisuusohjeita koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi. Museot työskentelevät aktiivisesti turvallisten museokäyntien varmistamiseksi. Museokortti-sovellus on hygieeninen pääsylippu ilman fyysistä kontaktia.

Museokäynnit ovat eräitä turvallisimmista kulttuuriharrastuksista. Texasin lääketieteellinen yhdistys on luokitellut koronavirustartuntariskin mukaisesti arjen tapahtumia erilaisiin riskiluokkiin, joka ovat: korkea, keskimääräistä korkeampi, keskitaso, keskimääräistä matalampi ja matala riskiluokka.

Tutkimuksen mukaan matalaan riskiluokkaan sijoittuu esimerkiksi postin avaaminen ja telttailu. Museovierailut puolestaan luokitellaan keskimääräistä matalamman riskiluokan tapahtumiin samaan tapaan kuin muiden kanssa ulkona kävely tai ruokakaupassa käyminen.

Avarat museotilat mahdollistavat turvavälien pitämisen. Museoissa työskennellään myös aktiivisesti monipuolisin toimenpitein museokäyntien turvallisuuden varmistamiseksi. Toimenpiteet kohdistuvat erityisesti siisteyden ja hygienian tehostamiseen sekä turvavälien ylläpitämiseen.

Tartuntoja ehkäistään välttämällä lähikontakteja muihin ihmisiin ja käyttämällä kasvomaskia etenkin tilanteissa, joissa lähikontakteja ei voi välttää. Museokävijänä suojelet itseäsi ja muita parhaiten noudattamalla ohjeistuksia. Otathan muut huomioon museokäynnilläsi: vieraile museoissa vain terveenä, pidä muihin riittävä etäisyys ja huolehdi hyvästä käsihygieniasta.

Ohjeita museovierailuun:

  • Pidä 1–2 metrin etäisyys muihin ihmisiin.
  • Käytä kasvomaskia erityisesti ruuhkaisissa sisätiloissa.
  • Huolehdi hyvästä käsihygieniasta. Älä kättele.
  • Jos sinulla on hengitystieoireita, estä tartuntojen leviämistä pysymällä kotona. Huolehdi yskimishygieniasta.
  • Vältä käteistä ja suosi korttimaksua. Voit myös liittää Museokorttisi uuteen Museokortti-mobiilisovellukseemme,jolloin käynti maksetaan lukemalla museon lipputiskillä oleva QR-koodi ja näyttämällä vahvistusviesti asiakaspalvelijalle puhelimesi näytöltä. Digitaalisen Museokortin käyttö on hygieenista eikä edellytä fyysistä kontaktia. Lataa Museokortti-sovellus >

7.2. Pitäisikö museokäynnillä käyttää kasvomaskia?


THL suosittelee käyttämään kasvomaskia erityisesti ruuhkaisissa sisätiloissa. Ajantasaisen tiedon THL:n maskisuosituksista löydät täältä.

Kasvomaskin asianmukainen käyttö vähentää tartuntoja estämällä pisaroiden leviämistä ympäristöön sekä niiden päätymistä omiin hengityselimiin. Maskien teho perustuu osittain siihen, että mahdollisimman moni käyttää niitä asianmukaisesti.

Museokäynnit ovat kaikille miellyttävämpiä, jos mahdollisimman monet käyttävät kasvomaskia ja näin luovat yhteistä turvallisuutta. Museokohteet, kuten Amos Rex, voivat omilla päätöksillään edellyttää kasvomaskin käyttöä tiloissaan. Lisätietoja Amos Rexin käytännöistä.

Museokortti kannustaa noudattamaan viranomaisten suosituksia. Pidetään toisistamme huolta.

+ - 8. Museokortti-sovellus ja sen käyttö

8.1. Onko minun pakko käyttää sovellusta? Voinko edelleen käyttää muovista Museokorttiani?

Sovellus on ilmainen vapaaehtoinen lisäpalvelu, jota ei ole pakko ottaa käyttöön. Voit edelleen jatkaa muovisen fyysisen Museokorttisi käyttöä normaalisti.

8.2. Miten liitän Museokorttini sovellukseen?

Ladattuasi sovelluksen, avaa sovellus. Valitse painike “Liitä korttisi sovellukseen” etusivulta ison keltaisen Museokortti-kuvan vierestä.

Sovellus pyytää sinua syöttämään Museokorttisi numeron, salasanasi ja tunnistettavan kasvokuvan itsestäsi. Löydät korttisi numeron Museokortistasi tai saamastasi oston vahvistusviestistä. Salasana on sama, jota käytät Oma Museokortti -asiakassivulla ja jonka loit rekisteröityessäsi Museokortin käyttäjäksi. Kasvokuvasi tarvitaan väärinkäytösten estämiseksi. Voit joko ladata kuvan puhelimesi kuvat kansiosta sovellukseen tai klikata painiketta "Ota kuva kameralla".

Kortin käyttäminen sovelluksen kautta edellyttää kuvan liittämistä korttiin, samalla tavoin kuin esimerkiksi opiskelijakorttiin tai muuhun henkilökohtaiseen korttiin. Kuva lisätään väärinkäytön estämiseksi. Kuvan avulla museohenkilökunta voi varmistaa, että sovelluksella Museokorttia käyttävä henkilö on varmasti kortin omistaja. Museokortti on aina henkilökohtainen.

Mikäli et muista salasanaa, saat nollattua salasanasi "Unohditko salasanan?" -painikkeen avulla.

8.3. En muista salasanaani. Mitä teen?

Saat nollattua salasanasi "Unohditko salasanan?" -painikkeen avulla, joka löytyy sovelluksen salasananäkymän alalaidasta.

8.4. Miten voin vaihtaa salasanani? 


Voit vaihtaa salasanan kirjautumalla ulos sovelluksesta. Kirjautuessasi uudelleen sovellukseen Museokortin numerolla, valitse salasanaa kysyttäessä “Unohditko salasanan” sivun alaosasta.

8.5. Kirjauduin ulos. Miten pääsen kirjautumaan takaisin sisään?

Voit kirjautua jälleen sisään "Liitä korttisi sovellukseen" -painikkeen avulla. Jos kirjaudut ulos, tarvitset uudelleen Museokorttisi numeroa ja salasanaa kun haluat seuraavan kerran liittää korttisi sovellukseen. Suosittelemme että pysyt kirjautuneena sisään, paitsi jos haluat vaihtaa laitetta, jolla käytät Museokorttiaisi.

8.6. Täytyykö minun kirjautua ulos? Milloin kirjaudun ulos?

Kun olet liittänyt korttisi sovellukseen, voit pysyä sisäänkirjautuneena. Tällöin sovellus ja digitaalinen Museokorttisi ovat käytössäsi nopeasti, vain sovelluksen avaamalla.
Jos kirjaudut ulos, tarvitset uudelleen Museokorttisi numeroa ja salasanaa kun haluat seuraavan kerran liittää korttisi sovellukseen. Suosittelemme että pysyt kirjautuneena sisään, paitsi jos haluat vaihtaa laitetta, jolla käytät Museokorttiasi.

Voit kirjautua jälleen sisään "Liitä korttisi sovellukseen" -painikkeen avulla. Jos olet aikaisemmin liittänyt kuvasi sovelluksen avulla korttiisi, sovellus ei pyydä sinua lisäämään kuvaa.

8.7. Miten voin vaihtaa kuvani, jonka liitin sovellukseen?

Mikäli haluat vaihtaa sovellukseen lataamasi profiilikuvan, ole yhteydessä Museokortin asiakaspalveluun: 044 784 5745 (ark. klo 9-12)
 tai museokortti@museot.fi.

8.8. Miksi sovellukseen pitää ladata oma kuva?

Voit halutessasi käyttää sovellusta myös digitaalisena Museokorttinasi liittämällä voimassaolevan asiakasnumerosi ja kasvokuvasi sovellukseen. Museokäynti maksetaan tällöin lukemalla museon lipputiskillä oleva QR-koodi ja näyttämällä vahvistusviesti asiakaspalvelijalle puhelimesi näytöltä.
Museokäynnin maksaminen mobiilisovelluksella on hygieenista, eikä edellytä fyysistä kontaktia. Kasvokuva tarvitaan digitaalisten väärinkäytösten ehkäisemiseksi. Lisätietoja kuvien käytöstä tietosuojaselosteessamme. Tietosuojaselosteemme löydät täältä.

Kuvan voi vaihtaa vain 6 kuukauden välein väärinkäytön estämiseksi. Sovellus kysyy sinulta tällöin haluatko vaihtaa kuvan. Jos sinun täytyy vaihtaa kuva aikaisemmin, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Kuvaasi käytetään vain sovelluksessa Museokortti-näkymässä ja museokäynnin merkinnän vahvistusnäkymässä.

8.9. Missä korttiini yhdistettyä valokuvaa käytetään?

Kuvaasi käytetään vain sovelluksessa Museokortti-näkymässä ja museokäynnin merkinnän vahvistusnäkymässä. Lisätietoja kuvien käytöstä tietosuojaselosteessamme. Tietosuojaselosteemme löydät täältä.

8.10. Miten merkitsen museokäynnin Museokortilleni sovelluksessa?

Oletko liittänyt Museokorttisi sovellukseen? Jos et, valitse "Liitä Museokortti sovellukseen" –painike sovelluksen etusivulta ja seuraa ohjeita. Tarvitset korttiisi liitetyn sähköpostiosoitteen ja salasanan sekä tunnistettavan neliömuotoisen kasvokuvan itsestäsi.

Avaa Museokortti-sovellus laitteellasi ja klikkaa "Merkitse museokäynti" -painiketta, joko sovelluksen Etusivulla tai Museokortti-näkymässä. Sovellus pyytää lupa käyttää puhelimesi kameraa, jollet ole jo aiemmin lupaa myöntänyt.

Näytölle aukeaa QR-koodilukija. Museon lippukassalla on esillä QR-koodi. Merkitse museokäyntisi osoittamalla puhelimen takapuolen kamera kohti tätä QR-koodia. QR-koodi näkyy tällöin näyttösi kamerassa. Näytä aina käyntivahvistus lippukassan myyjälle ennen näyttelytiloihin menoa.

8.11. Miten jatkan korttini voimassaoloaikaa sovelluksessa?

Avaa Museokortti-sovellus laitteellasi. Valitse "Jatka voimassaoloa" –painike joko sovelluksen Etusivulla tai Museokortti-näkymässä. Seuraa sovelluksen ohjeita. Sovelluksessa voit maksaa pankki- tai luottokortilla.

Muilla maksutavoilla voit jatkaa voimassaoloa osoitteessa Museot.fi/asiakassivu tai museoissa. Museoissa maksutavat vaihtelevat kohteittain.

8.12. Miten ostan Museokortin lahjaksi sovelluksessa?

Avaa Museokortti-sovellus laitteellasi ja valitse Museokortti-välilehti alavalikosta. Paina "Osta Museokortti lahjaksi" –painiketta sivulla. Painike avaa puhelimesi verkkoselaimen ja ohjaa sinut Museot.fi-sivuston verkkokauppaan ostamaan kortin lahjaksi. Lahjanosto suoraan sovelluksen sisällä ei vielä ole mahdollista.

Museot.fi-verkkokaupassa voit ostaa Museokortin ajastettavana digilahjana tai postitse lähetettävässä lahjakuoressa. Molempiin toimitustapoihin saat oman lyhyen tervehdyksesi mukaan. Voit myös ostaa Museokortin lahjaksi museosta lahjakirjekuoressa.

8.13. Miten yhdistän kaksi Museokorttia?

Voit yhdistää uuden täysin käyttämättömän Museokortin omaan jo käytössä olevaan korttiisi. Yhdistäminen lisää käytössä olevaan Museokorttiin 12 kuukautta lisää voimassaoloaikaa.

Avaa Museokortti-sovellus laitteellasi. Liitä oma jo käytössä oleva Museokorttisi sovellukseen, mikäli sitä et vielä ole tehnyt, valitsemalla etusivulla "Liitä Museokorttisi sovellukseen" -painike.

Valitse alavalikosta Museokortti-näkymä. Klikkaa "Yhdistä kaksi korttia" -painiketta. Syötä sovelluksen ohjeiden mukaan käyttämättömän kortin numero ja vahvista painamalla “Yhdistä kortit” -painiketta. Uuden, käyttämättömän kortin käyttöaika lisätään automaattisesti sovellukseen liitetylle Museokortillesi.

HUOM. Ainoastaan täysin käyttämättömän (ei kirjautumista, ei museovierailuja) Museokortin voi yhdistää jo käytössä olevaan korttiin. Yhdistämisen jälkeen ylimääräinen asiakasnumero mitätöityy, eikä sitä voi käyttää pääsylippuna korttikohteisiin. Kahta jo käytössä olevaa Museokorttia ei voi yhdistää.

8.14. Mikä on Suosikit-lista?

Voit itse luoda oman Suosikit-listasi. Listalle voit lisätä museoita, näyttelyitä, tapahtumia ja etuja. Kun näet sinua kiinnostavan sisällön, klikkaa sen kuvan oikeassa yläkulmassa olevaa pientä sydäntä. Nyt sisältö on lisätty Suosikit-listallesi.

Voit selata omia suosikkejasi valitsemalla alavalikosta Suosikit-näkymän.

Halutessasi sovellus lähettää sinulle muistutusviestejä suosikeistasi. Voit milloin tahansa laittaa muistutukset pois tai päälle klikkaamalla sovelluksen oikeasta yläkulmasta Menu-symbolia, valitsemalla Asetukset ja Ilmoitukset. Ilmoitukset-sivulla voit valita, mistä suosikeiksi merkitsemistäsi sisällöistä haluat saada ilmoituksia. Vihreä väri tarkoittaa, että sallit ilmoitukset.

8.15. Miten lisään Suosikit-listalleni? Miten poistan Suosikit listaltani?

Kun näet sinua kiinnostavan sisällön, klikkaa sen oikeassa yläkulmassa kuvan yllä olevaa pientä sydäntä. Nyt sydän muuttuu valkoiseksi ja sisältö on lisätty Suosikit-listallesi.

Kun klikkaat sydäntä uudelleen, se muuttuu taas läpinäkyväksi ja sisältö poistuu Suosikit-listaltasi.

8.16. Miten voin laittaa päälle/pois päältä muistutukset Suosikeistani?

Voit milloin tahansa laittaa muistutukset pois tai päälle klikkaamalla sovelluksen oikeasta yläkulmasta Menu-symbolia, valitsemalla Asetukset ja Ilmoitukset. Ilmoitukset-sivulla voit valita, mistä suosikeiksi merkitsemistäsi sisällöistä haluat saada ilmoituksia.Vihreä väri tarkoittaa, että sallit ilmoitukset.

8.17. Miksi en saa muistutuksia Suosikeiltani?

Tarkista sovelluksesi ilmoitusasetukset. Paina sovellusnäkymän oikeassa yläkulmassa sijaitsevaa Menu-symbolia (kolme vaakaviivaa). Valitse Asetukset ja Ilmoitukset. Ilmoitukset-sivulla voit valita, mistä suosikeiksi merkitsemistäsi sisällöistä haluat saada ilmoituksia. Vihreä väri tarkoittaa, että sallit ilmoitukset. 


Tarkista myös puhelimesi omat ilmoitusasetukseteli että olet antanut sovellukselle luvan lähettää sinulle ilmoituksia. Löydät ilmoitusasetukset puhelimestasi näin:

Android-järjestelmän puhelimet
Asetukset > Sovellukset ja ilmoitukset > Museokortti –sovellus: ilmoitukset käytössä/ei käytössä.

iPhone-puhelimet
Asetukset >Ilmoitukset >Museokortti >Salli ilmoitukset 


8.18. Miten voin kirjoittaa arvion museokäynnistäni? Kenelle arviot näkyvät?

Näet museokäyntisi omalla Museokortti-sivulla (sovelluksen alavalikosta "Museokortti" –painike).
Klikkaamalla kuvaketta “käynnit”, näet kaikki tähänastiset museokortilla tekemäsi vierailut.

Arvio alkaa antamalla vierailulle 1-5 sydäntä (1 on heikko ja 5 erinomainen). Klikkaa valitsemasi määrä sydämiä ja sen jälkeen alapuolelta painike “Kirjoita arvio museokäynnistäsi”. Kirjoita vapaasti kenttään ja paina lopuksi julkaise.

Kirjoittamasi arviot näkyvät julkisesti Museot.fi-sivustolla ja sovelluksessa kyseisen museon sivuilla. Nimesi ei näy arvioinnin yhteydessä.

8.19. Mitä ovat sovelluksen Tasot?

Tasot ovat leikkimielinen tapa seurata, kuinka suuri museofani olet. Tasoja on yhteensä kuusi: mitä enemmän museokäyntejä teet, sitä korkeammalle tasolle yllät! Laskuri palaa aina tasolle yksi uuden Museokortti-kauden alkaessa. Tasot näkyvät vain sinulle, kun Museokorttisi on liitettynä sovellukseen.

8.20. Miksi sovellus on vain suomeksi ja englanniksi?

Sovellus on vielä kehitysvaiheessa. Työskentelykielemme kehittäjien kanssa on englanti, jonka vuoksi sovellus on heti alusta myös englanniksi. Kun sovellus pian saadaan niin valmiiksi, että teksimuutoksia ei enää ole paljon odotettavissa, käännätämme sovelluksen heti myös ruotsiksi.